5/5
החופשה שלכם מתחילה עכשיו!

תכנון חופשה באירלנד – כל מה שצריך לדעת

אירלנד היא יעד תיירותי פופולרי ויש לה הרבה מה להציע לתיירים הרבים המגיעים אליה – טירות, מצודות ומבצרים מימי הביניים, קברים ושרידים פרה היסטוריים, פסטיבלים שמחים וצבעוניים כמעט בכל חודשי השנה, נופים מדהימים, כמו לקוחים מספרי אגדות ואירים חייכנים ושמחים. 

אם אתם מטיילים עם ילדים תשמחו לגלות את כמות האטרקציות ומוקדי העניין שיש למשפחות מטיילות באירלנד וכמה שהאירים אוהבים לארח ילדים. אם אתם נוסעים לטיול "של גדולים" תופתעו כמה אפשר עוד לעשות באירלנד, חוץ מלשתות בירה מעולה כמובן. אז בין אם אתם יוצאים לטיול של סופ"ש, או שבועיים, עם ילדים, או בלי הנה כל מה שחשוב שתדעו לפני שתצאו לטיול קסום באירלנד. 

נוף אירי טיפוסי

9 דברים שחשוב שתדעו לקראת תכנון טיול באירלנד

אירלנד היא אי וידועה גם בכינויים "האי הירוק", או "אי האיזמרגד". היא היתה עד לא מזמן בשליטה מלאה של בריטניה, אך כיום היא חצויה לשניים – חלקה הצפוני (צפון אירלנד) נותר בשליטת בריטניה וחלקה הדרומי נמצא בשליטה של ממשלת אירלנד העצמאית. יחד עם זאת, שני חלקי האי אינם מופרדים בגדרות ומחסומים ואפשר לעבור ביניהם בקלות, בלי להרגיש שעברתם לאזור שנמצא תחת ריבונות אחרת. האי מחולק גם למחוזות, הנבדלים זה מה לעיתים במאפיינים גאוגרפיים, או בניב האירי המדובר בחלק מהמחוזות.

העונה המתאימה לטיול באירלנד – כיאה לארץ קרה במיוחד, אירלנד מושכת אליה את מרבית התיירים בחודשי הקיץ, הסתיו והאביב, כך שאם אתם רוצים להגיע בעונה הנעימה ביותר לאירלנד, רצוי לעשות זאת בין החודשים אפריל עד אוקטובר. קחו בחשבון שיורד שם גשם כמעט כל השנה ולכן גם אם אתם מתכננים לנסוע בקיץ, תצטרכו לדאוג למעילי גשם, או מטריות.

הנופים הטבעיים של אירלנד הם נפלאים על גבול עוצרי נשימה והם כוללים אגמים, ערים עתיקות, צוקים נישאים, חופים פראיים ומרחבים ירוקים אינסופיים.

אירלנד נחשבת לארץ פוריה במיוחד, בין היתר בגלל הגשם הבלתי פוסק שיורד כמעט בכל חודשי השנה, מה שהופך את אדמותיה לירוקות-עד, אך אין בה יערות רבים. החקלאות באירלנד היא ענף חשוב והאירים מגדלים שעורה ותפוחי אדמה, אך גם חזירים, צאן ובקר.

הרוב הגדול של תושבי אירלנד הוא קתולי. למעשה אירלנד היא מדינה קתולית אדוקה למדי, שרוב תושביה עדיין חיים לפי האמונה הנוצרית הקתולית. בין ההשפעות של הרוב הקתולי במדינה, אפשר לראות מנזרים, כנסיות ומנזרים וגם ליהנות מהגישה החמה והמחבקת של האירים לילדים, מה שכנראה נובע גם הוא מהאמונה הקתולית בקדושת המשפחה.

שפה – רוב האירים דוברים אנגלית, במבטא אירי קל ונעים לאוזן שמתרגלים אליו די מהר, אך בחלקים מסוימים של האי, תמצאו גם תושבים הדוברים אנגלית בניב אירי קשה להבנה וגם אזורים בהם התושבים דוברים את השפה הגאלית-אירית המסורתית, שאינה דומה במיוחד לאנגלית.

התרבות האירית – האירים הם בין עמי אירופה הבודדים, שנותרו נאמנים לשורשים הקלטים שלהם, אך מושפעים כמובן גם מהתרבות האנגלית והסקוטית. הדבר ניכר במוזיקה האירית ובאמונות המיסטיות הרבות השולטות בתושבי האי וניתן לראות שרידים מעניינים ויפים של כל אחת מהתרבויות הקדומות ששלטו באי בעבר: מעגלי אבנים, קברים פרה היסטוריים, טירות, ארמונות, מצודות ועוד. הסופרים הגדולים שיצאו מאירלנד מונצחים גם הם אחר כבוד בערי המוצא שלהם; הויקינגים שפלשו לאי לפני שנים רבות עדיין נוכחים ברוחם גם הם, ואפשר למצוא פעילויות שונות המנציחות את זכרם וכמובן נושא הפיות והלפריקונים נותר גם הוא חלק בלתי נפרד מהתרבות האירית וחובבי הז'אנר יוכלו למצוא מוזיאונים ופסטיבלים שלמים שעוסקים בנושא האגדה; המוזיקה האירית היא חלק נכבד ומאפיין מפורסם נוסף של אירלנד – בין אם אתם מעריצים של U2, או סתם אוהבים מוזיקה אירית, מדובר בצלילים שמחים ושובי לב, אותם אפשר לשמוע בפאבים האיריים המפורסמים, שבהם יושבים מקומיים רבים בשעות אחר הצהריים, בתום יום עבודה.

אוכל באירלנד – לא קל למצוא אוכל כשר באירלנד. הקהילה היהודית באי קטנה ומצומצמת והיתה כזו מאז ומעולם. יחד עם זאת, אם אתם רוצים לטייל באירלנד וחשוב לכם לאכול כשר, תוכלו למצוא בדבלין מכולת, מאפיה ומסעדה המגישות אוכל כשר. אם אתם לא מקפידים ורוצים להכיר מקרוב את האוכל האירי, תשמחו לגלות שבשנים האחרונות אירלנד הפכה למעצמה קטנה של אוכל מצוין וכבר לא חייבים לאכול רק תפוחי אדמה ותבשילי קדרת בשר. גלי ההגירה לאירלנד, כמו ליתר חלקי אירופה, פתחו את תושבי האי לטעמים מרחבי העולם וכיום אפשר לאכול באירלנד אוכל עשיר, מגוון וטעים ממטבחים שונים. יחד עם זאת, האוכל האירי המסורתי עדיין קיים ואם אתם רוצים לחוות את התרבות והמסורת על כל חלקיה, כדאי לטעום, או לפחות להכיר חלק מהמנות המסורתיות: נזיד אירי, המורכב מבשר, תפוחי אדמה, בצל ותבלינים הוא כנראה המאכל האירי הנפוץ ביותר; תפוחי אדמה על כל צורותיהם היו ונותרו מרכיב עיקרי בארוחות האיריות; לחם סודה, עוד מרכיב מפורסם של המטבח האירי, שאותו תוכלו לטעום עם חמאה אירית מעולה, או גבינה כחולה אירית. את הארוחה האירית המסורתית שלכם תוכלו ללוות כמובן בבירה גינס, אך אפשר גם לשתות אייריש קרים נפלא, או וויסקי אירי משובח. לקינוח תוכלו לאכול פאי תפוחים אירי מעולה, המוגש לרוב עם חמאה אירית בצד. חוץ מארוחות איריות מסורתיות, האירים אוהבים להכין גם ממתקים מסורתיים טעימים ומיוחדים וכדאי לבקר באחד ממפעלי הממתקים, או הריבות ולא להתבייש לטעום. למרות הדומיננטיות של הבשר במטבח האירי, גם צמחונים וטבעונים ימצאו מה לאכול במסעדות באירלנד. המנות הצמחוניות מסומנות באות V.

תחבורה –  אפשר לטייל ברחבי אירלנד בתחבורה ציבורית, מה שמומלץ לעשות בעיקר כשאתם בתוך הערים. אם אתם מטיילים עם ילדים, ודאי יהיה לכם נוח יותר לטייל עם רכב, אך כדאי להשאיר את הנסיעות ברכב לטיולי יום מחוץ לעיר, או למעבר מיעד ליעד בכבישים בינעירוניים. בתוך דבלין תוכלו לנוע באוטובוסים, ברכבת קלה, במוניות, או בסירה לאורך הנהר.

סיורים מודרכים בתוך הערים הגדולות – בדבלין תוכלו לנסוע באוטובוס תיירים, שבו תקבלו נסיעה מודרכת וגם תוכלו לעלות ולרדת בכל תחנה שמעניינת אתכם במחיר כרטיס אחד לכל היום. תוכלו גם להצטרף לסיור ברכב אמפיבי שעובר מנסיעה יבשתית לשייט בתוך המים ומלווה במדריך הלובש תחפושת ויקינג. יש עוד אפשרויות לסיורים מודרכים בסגנונות שונים וכדאי לברר בדיוק מה קיים ביעדים המתוכננים לכם בטיול.

תכנון הטיול לפי חלוקת אירלנד לאזורים

המטיילים באירלנד נחלקים ל-4 סוגים עיקריים: 

  1. מטיילי טבע – המגיעים כדי לערוך באי טיולים רגליים, או טיולי אופניים ולחוות את הנופים המגוונים והמיוחדים של האי. להם מומלץ להתמקד באזורים הכפריים של אירלנד ולטייל מחוץ לדבלין.
  2. נופשים עירוניים – אלה מטיילים בעיקר בדבלין ויכולים להתמקד באטרקציות היסטוריות, או תרבותיות וכמובן בפאבים האיריים המשובחים של טמפל בר בדבלין.
  3. משפחות מטיילות – מתמקדות בעיקר באטרקציות שמתאימות לילדים, הנמצאות ברובן בדבלין.
  4. טיול ללא ילדים – לבד, בזוג, או עם קבוצת חברים. מטיילים אלה יכולים לטייל ברחבי אירלנד וליהנות מהנופים, מההיסטוריה, מהתרבות ומהאלכוהול המשובח, לנסוע בתחבורה הציבורית היעילה והנוחה, להקדיש זמן לשופינג בחנויות המגוונות ולמעשה לחוות את כל סוגי האטרקציות שיש לאי להציע.

לא משנה לאיזה סוג של מטיילים אתם שייכים  – אם אתם מטיילים לפרק זמן קצר יחסית, מומלץ להתמקד באזור אחד של אירלנד, לחוות ולמצות אותו, ואם אתם מטיילים לפרק זמן ארוך יחסית, תוכלו לחלק אותו בין כמה אזורים, או כמה אטרקציות שמעניינות אתכם.

כדי שתוכלו לתכנן את מסלול הטיול שלכם, כדאי שתכירו את האזורים השונים באירלנד ומה שיש לכל אחד מהם להציע לתיירים:

דבלין

רוב המטיילים באירלנד, בעיקר אם זה הטיול הראשון באי, או אם מגיעים עם ילדים, מתמקדים בדבלין. העיר מלאה באטרקציות מכל הסוגים ויכולה למלא בקלות ימים ארוכים של טיולים וחוויות.

  • מבשלת בירה גינס – מרכז מבקרים ענק, המציע סיור בין שלבי הכנת הבירה המפורסמת, שבסופו המבקרים מגיעים לבר על גג הבניין, ממנו נשקף נוף העיר ושותים שם בירה כמובן. זוהי אחת האטרקציות העמוסות בעיר ושווה להגיע אליה גם אם אתם לא מכורים לבירה.
  • טריניטי קולג' – אחת האוניברסיטאות העתיקות באירופה, עם קמפוס יפה ומלא מבנים מעניינים, ספריה מלאה בספרים עתיקים ומרתף עמוס פריטים מעניינים.
  • טמפל בר – רובע הפאבים והבילויים המפורסם של העיר. 
  • פארק פיניקס – פארק עירוני עצום, שמחולק לכמה אזורים, בתוכו המשכן הרשמי של נשיא אירלנד, גן החיות המדהים של דבלין, מסלולי רכיבה על אופניים, אגמים, עצים, איילים ושיחי פטל ועוד.
  • כלא קילמנהיים – כלא שאינו פעיל משנות העשרים של המאה הקודמת, בו אפשר לבקר במסגרת טיול מודרך ולחוות את החיים בכלא בימי הפעילות שלו.
  • גשר ליפי – הגשר מעל הנהר החוצה את העיר מאפשר תצפית מעניינת על נוף העיר.

קורק

עיר ציורית ויפה, השוכנת על שפך נהר לי בדרום מערב אירלנד והיא בירתו של מחוז קורק. העיר הסטודנטיאלית מלאה בתים צבעוניים ומבנים מעניינים, אך גם המון פאבים, מסעדות טובות ונמל, שממנו יצאו אלפי אירים בדרכם לארצות הברית בתקופת הרעב, ובו עגנה הטיטאניק לפני שיצאה למסעה האחרון והטראגי. העיר היפה היא גם נקודת מוצא לטיולים ברחבי מחוז קורק, שם תוכלו לבקר בכפר המיניאטורות של קלונאקילטי, במפעל הצעצועים של קילנמרטירה, בבית הכלא העתיק של קורק, בפארק החיות של פוטה וגם טירת בלארניי, מעגל אבנים, מצודות, מוזיאונים, מזקקת ויסקי ועוד.

גאלווי

בעיקר אם אתם מגיעים לאירלנד בקיץ, כדאי לבקר בגאלווי. עיר הנמל היפה מציעה גם חופים עם פעילות ימית מגוונת ומהנה וטיילת יפה. עוד אפשר למצוא בעיר גאלווי טירות ומצודות, סיורים מודרכים מעניינים, מרכז פעילות לילדים עם בריכה מחוממת, שרידים מימי הביניים, מסעדות ופסטיבלים.

מחוז קרי

ביתה של אחת האטרקציות המוכרות באירלנד – טבעת קרי, שהיא מסלול טיול ארוך ויפה, בין נופים נפלאים. אפשר לקחת טיול מאורגן לאורך הטבעת, או לבקר בחצי האי דינגל, איי סקליג ואיי בלסקט, שבהם תוכלו לראות נופים מדהימים, טירות ואתרים היסטוריים מתקופות שונות.

מחוז קלייר וצוקי מוהר

צוקי מוהר הם בין האתרים המתוירים במדינה, אך במחוז קלייר תוכלו למצוא גם את הבארן – אזור יוצא דופן במראהו הטבעי, שבו נמצאים גם קברים ושרידים קלטיים אחרים.

נהר השאנון והמידלנדס

מרכז אירלנד עם נופים ירוקים של גבעות ואגמים ובו טירת ביר, שרידי מנזר מפורסמים והעיר את'לון. נהר השאנון, הנשפך לאוקיינוס האטלנטי, הוא הארוך ביותר באירלנד. ממנו יוצאים נהרות קטנים ואגמים והוא משמש מרכז תחבורה חשוב במדינה. אפשרות נפלאה לטיול בלתי שגרתי של כמה ימים באירלנד, יכולה להיות שייט בנהר ביאכטה פרטית למשפחה, או לקבוצת חברים. במהלך השייט אפשר לעצור ביעדים מעניינים לאורך הנהר, כמו עיירות יפהפיות, אגמים כחולים ונופים קסומים.

מחוז דונגל

מפרץ דונגל מהווה מוקד משיכה לגולשי גלים מרחבי העולם, אך גם נקודה מוצלחת במיוחד לטיולי רכיבה על סוסים, מפלי מים ומקום מושבן של מספר קהילות, שעדיין דוברות את השפה האירית ומשמרות מסורות ישנות. גם שמורת Ards Forest Park נמצאת כאן ומציעה טיול מרהיב בטבע שמור היטב.

מחוז וויקלו

נקרא גם  "הגן הפורח של אירלנד" על שום יופיו. במחוז זה תוכלו לטייל אל האחוזה והגנים של פאוורסקורט, או למפל פאוורסקורט הגבוה, נהר אוונמור, עמק קלארה, עמק אבוקה, בו פורחים עצי דובדבן בקיץ, מסלולים לרכיבה על אופני הרים ועוד.

מחוז קילקני

ביתה של טירת קילקני המפורסמת, הנחשבת לאחת הטירות היפות באירופה, מערת דאנמור, קתדרלת סנט קאניס ועוד.

בלפסט

על אף שהיא שייכת לצפון אירלנד שנמצאת בשלטון בריטי ואינה חלק ממדינת אירלנד, כדאי בכל זאת לומר כמה מילים על בירת הצפון. בלפסט מציעה שפע של אתרים היסטוריים ותרבותיים וגם שופינג, חיי לילה ומסעדות טובות.

  • בית העירייה – בנין העירייה הוא בניין מרשים ויפה, שסביבו אפשר לטייל באזור המרכזי והתוסס של העיר וגם לאכול במסעדות טובות.
  • בית האופרה – מלבד היותו בניין מרשים ומעוצב, בית האופרה מופיע מופעים מסוגים שונים וגם פעילויות ומופעים לילדים.
  • גן החיות של בלפסט, בו תוכלו לפגוש בעלי חיים נדירים ומיוחדים, בדגש על בעלי חיים ימיים, החל מפינגווינים ודובי קוטב וכלה בדגים וכרישים החיים באקווריומים מטופחים.
  • בית ילדותו של חיים הרצוג – כן כן, זו לא טעות. בית ילדותו של הנשיא השישי של מדינת ישראל נמצא בבלפסט ואף מסומן בשלט עגול וכחול, המציין שכאן גר אחד מגדולי האומה האירית.
  • טטניק בלפסט – מוזאון אינטראקטיבי, המספר את סיפורה של הספינה, שנבנתה בבלפסט. המוזיאון מרשים ומושקע ועושה שימוש במגוון של טכנולוגיות, כדי להציג את האנשים שהיו על סיפון הספינה המפורסמת, את השירותים השונים שנבנו בה, ביניהם חדר כושר, חדר אוכל מפואר ועוד וכן את גודלה העצום של הספינה, שסיפורה התחיל והסתיים בשנת 1911.
  • מוזיאון HMS קרוליין – ספינת קרב ששירתה במלחמת העולם הראשונה והשנייה ואפשר לסייר בה בין התאים השונים ועל הסיפון.
  • הטירה והגנים של הילסבורו – טירה המשמשת את משפחת המלוכה הבריטית בביקוריה בבלפסט והיא מוקפת בגנים הנפרשים על פני שטח עצום של 400 דונם. אפשר להצטרף לסיור מודרך בין חדרי הטירה ולטייל בין הגנים הנפלאים, שהם עדיין ביתם של בני מלוכה אמיתיים.
  • שוק האוכל של בלפסט – שוק מקורה, הממוקם בבניין ויקטוריאני מרשים ופועל בימי שבת. אז אפשר להגיע וליהנות ממיטב התוצרת המקומית. בימי שישי השוק הופך לשוק רגיל, שגם בו מעניין לבקר.

 

בין אם עומדים לרשותכם כמה שבועות, או כמה ימים לטובת הטיול שלכם באירלנד, תכננו אותו היטב מראש, לפי גילאי המטיילים ותחומי העניין שלכם. ההצעה הטובה ביותר היא להתמקד באזור אחד ולחוות את האטרקציות המרוכזות בו וסביבו ולחזור לאירלנד לעוד טיולים כדי לגלות את כל מה שיש לאי הירוק והיפה הזה להציע.

אז מה היה לנו עד עכשיו?

- 25 המלונות הטובים ביותר בדבלין -

- 12 המלונות הטובים ביותר בלימריק -

- 8 המלונות הטובים ביותר בקילקני -

- 12 המלונות הטובים ביותר בגאלווי -

- 12 המלונות הטובים ביותר בקורק -

- 12 המלונות הטובים ביותר בקיל איירן -

- 5 המלונות הטובים ביותר בבלפסט -

פשוט מדריכים

כל מה שרציתם לדעת על אירלנד

מדריכים נוספים על אירלנד
29 למרץ, 2020
חיי הלילה באירלנד, בעיקר אלה השזורים באלכוהול, הם חלק בלתי נפרד מהתרבות האירית שמחכה לכם באי הירוק
13 למרץ, 2020
סקירה היסטורית קצרה על יחסי אירלנד והיהודים שידעו עליות ומורדות לאורך ההיסטוריה
22 לנובמבר, 2021
כל הדרכים להגיע מנמל התעופה של דבלין למרכז העיר
23 לינואר, 2020
מטבעות, המרות ועלויות – מה צריך לדעת לפני שמכניסים את היד לכיס לנסיעה לאירלנד
26 לינואר, 2020
שדות תעופה, טיסות, חברות, מחירים ויעדים – איך טסים לאירלנד וכמה זה עולה לנו?
22 לנובמבר, 2021
שלושה איים במערב אירלנד המהווים את אחד ממוקדי התיירות הצבעוניים והתוססים ביותר במדינה
26 לינואר, 2020
לנסוע לאי הירוק בראש שקט – כל הסיבות לרכוש ביטוח נסיעות לאירלנד לפני החופשה שלכם
9 למרץ, 2020
דבלין היא המקום המושלם לצאת לסבב ברים איכותי ומהנה – רק תבחרו מהרשימה
29 למרץ, 2020
פאי רועים מסורתי, צלי בקר, תפוחי אדמה ותבשילי קדירה – אוכל באירלנד זה עניין תרבותי. וטעים.
29 למרץ, 2020
אירלנד, אבל לא בדיוק אירלנד – כל מה שאתם רוצים וצריכים לדעת על צפון אירלנד
מדריכים נוספים בנושא
12 למרץ, 2020
מתי כדאי לנסוע לאירלנד ומה צפוי לנו שם בינואר לעומת יולי – כל התשובות כאן
22 לנובמבר, 2021
כל הדרכים להגיע מנמל התעופה של דבלין למרכז העיר
13 למרץ, 2020
סקירה היסטורית קצרה על יחסי אירלנד והיהודים שידעו עליות ומורדות לאורך ההיסטוריה
22 לנובמבר, 2021
כל מה שצריך לדעת על נמל התעופה הבינלאומי של אירלנד – מהתמצאות ועד דיוטי פרי
14 למרץ, 2020
פרובינציות, מחוזות וערים ששווה להכיר באירלנד – הכל על גבי מפת האי הירוק
3 לדצמבר, 2020
לא נוסעים לחו"ל בלי ביטוח נסיעות, זה כולם יודעים, ודבלין אינה יוצאת דופן בעניין הזה

וזה ממש לא הכל...